Říjen byl v Evropě klimaticky velmi příznivý měsíc a většina čísel napříč kontinentem je velmi dobrá. I země s dlouhodobou stagnací (Německo, Francie) umazaly kus celoroční ztráty. Nás může těšit, že jedním z premiantů se stala Česká republika. Jejich 12 % překoná jen pár zemí jen lehce: Litva, Bulharsko, Německo a Rumunsko (mnohem rychleji roste „neevropské“ Turecko). Na rozdíl ale třeba od Německa dosahujeme i slušného celoročního (Year To Date) 6,1% růstu.
Je jasné, že dobrá čísla nelze přičíst jen stabilnímu počasí. Evidentně dochází i ke změnám v chování zákazníků, kteří krátkodobě cestují i mimo letní měsíce – čím dál výraznějším způsobem. V posledních letech jsme uváděli rostoucí adventní turistiku a vánoční cestování, kdy se prosinec vyšvihl na nejúspěšnější měsíc českého roku. Změny však budou širší a letošní famózní říjen budiž důkazem.
Z absolutních čísel nás nemohlo nepotěšit pražské překonání Vídně v ceně za prodaný pokoj. Ještě před nedávnem jsme byli často 20–30 % pod a za poslední léta jsme lepších hodnot než Vídeň (viz grafy) dosáhli jen jednou. V květnu 2024, kdy Praha hostila mistrovství světa v hokeji. Jde tedy o velký úspěch.
„Pochopitelně jde o dobré zprávy, ale nelze je přeceňovat, ani očekávat, že jsou čísla nějak samozřejmá. Navíc rosteme z nižšího základu,“ hodnotí výsledky Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2024 ubytovala přes 2 miliony hostů, a dodává: „Z pohledu vývoje celého roku máme stále ceny v ČR o 33 % nižší, než je evropský průměr.“
Occ % je průměrná obsazenost pokojů, Tržby na pokoj a noc jsou v eurech
Meziměsíční srovnání
Říjen patří k silným měsíců v roce pro českou turistiku. V letošním roce pomohlo i velmi stabilní a teplé počasí.
Hlavní sezóna končí, čeká nás krátkodobý listopadový pokles cen pokojů. Blížící se prosinec, který je nedaleko, je však naopak v posledních letech nejsilnější měsíc v roce. Graf jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulých dvou let.


O STR: Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



