Evropa meziročně stagnuje. Můžeme pominout roční „novinky“ typu – dařilo se Řecku a kleslo Chorvatsko. Hlavní zprávou je, že skoro 5% propady tržeb hlásí za 9 měsíců lídři trhu – Německo i Francie. Stagnuje i Anglie a Itálie (s vysokými čísly) sama vše nezachrání. Německo totiž celou ztrátu nabralo za poslední 4 měsíce (červen –18 %), kdy pokles pokračoval i v samotném září. Srpnový propad Francie – skoro 11 % – se sice v září zastavil, ale i tak je Francie až za Německem.
Rychleji než my rostou Maďaři i Poláci, ale skutečný meziroční růst (nad 10 %) zaznamenávají v tabulce ne zcela evropské země: Rusko, Turecko, Izrael… doplněné o východní země Finsko, Lotyšsko, Litvu a Bulharsko (s nikterak vysokými cenami). Česká pozice (meziročně za devět měsíců +5,2 %) vypadá v tomto světle slušně. Že vysoký růst měsíce září (+14 %) – ve světle povodňového září 2024 hodně vybledl – nás tolik mrzet nemusí. Spíše obavy, že náš malý trh je hodně ovlivněn svým okolím a celkovou situací. Jak dokážeme plout napříč trendem, je velká otázka.
Evropský trh se mění a Polsko, Maďarsko a další země s námi již dávno srovnaly krok a v lecčems nás překonaly. „Žijeme v provázaném světě, kde se informace za sekundu objevují na druhé straně světa. To má vliv i na hotelový trh. Lidé dávno necestují za památkami, ale chtějí akce, moderní dopravu, fungující ekonomiku i nové ubytovací možnosti,“ hodnotí výsledky Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2024 ubytovala přes 2 miliony hostů, a dodává: „Pokud ekonomika nebude dobře fungovat, pokud nebudeme podporovat cestovní ruch, staneme se brzy periferií a skanzenem.“
Occ % je průměrná obsazenost pokojů, Tržby na pokoj a noc jsou v eurech
Meziměsíční srovnání
Září – v posledních letech spolu s prosincem a květnem se jedná o jeden z nejsilnějších měsíců u nás. Meziroční srovnání vypadá opticky lépe, ale je třeba si uvědomit povodňové stavy v září 2024, které poměrně silně omezily tehdejší poptávku.
Letní sezóna končí, města jako Praha by měla těžit z mírného klimatu a neprázdninové turistiky, stejně jako by mělo dojít k nárůstu korporátních akcí. Dochází oproti letním měsícům k prudké dominanci hlavního města Prahy.
Graf jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulých dvou let.


O STR: Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist







