Březnová data, kde někdy Velikonoce odstartují hlavní sezónu a vylepší náladu, přinesla pro Českou republiku studenou sprchu, a potvrdila nedobrý trend stagnace.

Náskok Rakouska v tržbách činí cca 40 % na pokoj a noc. O řadě jiných vyspělých zemí raději ani nemluvme a nesrovnávejme se s nimi. Letní boom jižních zemí brzy přinese i horší zaostávání za evropskou špičkou. Varující je však především také trend v porovnání s „visegrádskými“ zeměmi (viz tabuka). Zatímco Polsko a Maďarsko turistický trh úspěšně rozvíjejí, my tak nějak žijeme z podstaty. Čísla dobrá nejsou a přestáváme být leadrem tohoto prostoru. Náš meziroční pokles tržeb je alarmující – zejména pokud si uvědomíme setrvalý růst „hotelové“ inflace (energie, potraviny, mzdy). Zvláště varovné je, že nejde jen o březen, stejná data potvrzuje i souhrn celého prvního čtvrtletí.

Zbývá doufat v lepší sezónní výsledky, které budou lepší než zimní bezpochyby – ovšem porovnání s okolními státy ukazuje nedobrou změnu i v tomto odvětví služeb. Po ztrátě vzdělanostního náskoku, infrastruktury a podobně, začínáme ztrácet i jasný náskok v hotelnictví.

Březnová čísla (ani obecně vývoj letošního roku) nejsou pro české hotely dobrá, ať je čteme seshora dolů, obráceně nebo jinak,“ netají skepsi Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2024 ubytovala přes 2 milionů hostů, a dodává: Ukazuje se, že majetkový výprodej velkých pražských hotelů zahraničními řetězci nebyla žádná náhoda. Trh se mění, měnil se vždycky, objevují se nové výzvy i nová rizika. Že i naši sousedé se zlepšují podstatně rychleji (Madarsko +19 %!), to mi hlava nebere.“

2025 leden-březen obsazenost hotelů a tržby srovnání zima 2025 vs zima 2024

 

Occ %

Tržby na pokoj a noc (REVPAR)

% změna leden-březen 2025/ leden-březen 2024

2025 leden+únor

Occ.

REVPAR

Česká republika

58,1

52,05

-0,9%

-0,7%

Polsko

61,0

48,96

+5,3%

+8,1%

Rakousko

56,2

72,83

-1,1%

+0,8%

Německo

58,4

62,63

+1,4%%

+2,1%

Itálie

60,5

95,98

+1,3%

+5,3%

Maďarsko

58,7

55,64

+10,8%

+18,9%

Occ% je průměrná obsazenost pokojů, Tržby na pokoj a noc jsou v eurech

Meziměsíční srovnání

Březen – vzhledem k pozdním velikonočním svátkům se jednoznačně zařadil mezi mimosezónní měsíce, přestože klimatické poměry byly velmi příznivé. Data ukazují nikterak příznivý trend v českém hotelnictví z hlediska „konce sezónnosti“.

Tisková zpráva

Tisková zpráva

O STR: Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.

https://str.com/

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist