Únorová data, vždy každoročně tvrdá pro střední a východní Evropu potvrdila nedobrý trend stagnace.

Náskok Rakouska byl přes 40 %. Náskok Švýcarska více než trojnásobný. To je realita, která se potom boomem jižních zemí přes léto ještě prohlubuje. Pokud se srovnáme s „visegrádskými“ zeměmi, Česko žádným premiantem není.

Velkým tématem je růst nákladů. Inface v letech 2019-2025 činí skoro 42 %, ale za rok 2024 je oficiálně pouze 2,4 %. Naproti tomu hotelový růst mezd, potravin i energií (2019-2025), tato inflační čísla výrazně překračuje. Většina hotelů tak dosahuje výrazně horší rentability než v roce 2019, což má vliv i na prodej mnoha velkých pražských hotelů mezinárodními řetězci.

Je to skvělá zpráva pro klienty. Dostanou u nás dobrou službu v bezpečné zemi za výbornou cenu,“ snaží se najít pozitiva Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2024 ubytovala přes 2 milionů hostů, a dodává: „Něco mi zde nehraje, protože i Bratislava má vyšší ceny než my. Jde ale o jasný signál snažit se investovat v jiných oblastech. Koneckonců řada velkých hráčů to dělá.

2025 leden+únor obsazenost hotelů a tržby srovnání zima 2025 vs zima 2024

 

Occ %

Tržby na pokoj a noc (REVPAR)

% změna leden+únor 2025/ leden + únor 2024

2025 leden+únor

Occ.

REVPAR

Česká republika

54,8

50,25

+2,4%

+7,9%

Polsko

58,0

46,97

+5,1%

+7,8%

Rakousko

53,4

70,47

+1,1%

+4,0%

Śvýcarsko

56,5

174,83

+5,4%%

+6,0%

Bulharsko

48,1

51,60

+15,1%

+18,5%

Maďarsko

55,5

53,71

+13,9%

+25,8%

Occ% je průměrná obsazenost pokojů, Tržby na pokoj a noc jsou v eurech

Meziměsíční srovnání

Únor – klasický mimosezónní měsíc pro hotely ve střední Evropě s chladnou zimou. Na konec zimy má velký turistický vliv termín Velikonoc. Letos jsou bohužel později. Většina hotelů využívá únor k opravám a investicím.

Grafy jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulých dvou let.

Komerční článek

Komerční článek

O STR: Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.

https://str.com/

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist