Lednová data na jednu stranu potvrdila slušný růst českého hotelového byznysu v cenách. Za rok vzrostly tržby přes 11 %, Evropa má v průměru 6 %.

 

Na druhou stranu v rychlosti růstu na špičku nepatříme. Srovnatelné země mají vyšší růst - Maďarsko (+22 %) a Polsko (14 %) ... Navíc je řada prudce rostoucích zemí přes 20 % (Bulharsko, Litva, Rusko – které i dosahuje absolutně vyšších cen). Druhým ukazatelem je příjem, kde Česká republika má skoro 30 % propad oproti vyspělým evropským zemím nebo sousednímu Rakousku.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Velkým tématem je růst nákladů. Oficiální inface činí 2019-2025 skoro 42 %, ale za rok 2024 je jen 2,4 %. Naproti tomu hotelový růst mezd, potravin i energií (2019-2025) inflační čísla výrazně překračuje. Většina hotelů tak dosahuje výrazně horší rentability než v roce 2019, což má vliv i na prodej mnoha velkých pražských hotelů mezinárodními řetězci.

Něco mi zde nehraje. Zatímco ceny v Evropě letí nahoru, Česko je jednou z nejlevnějších zemí v Evropě. V lednu nás přeskočilo Madarsko a dokonce i Slovensko, vysvětluje Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2024 ubytovala přes 2 milionů hostů, a dodává: Pro klienty je to skvělá zpráva, protože u nás mají nejen bezpečnost a kvalitu, ale i velmi výhodné ceny. Pro nás hoteliéry už méně, protože růst hotelových nákladů je vysoko nad oficiální inflací.

2025 leden obsazenost hotelů a tržby           srovnání leden 2025 vs leden 2024

 

Occ %

Tržby na pokoj a noc (REVPAR)

% změna leden 2025/ leden 2024

2025 leden

Occ.

REVPAR

Česká republika

51,4

48,74

+3,5%

+11,3%

Evropa

55,7

69,89

+1,6%

+6,0%

Polsko

54,2

43,64

+7,5%

+14,3%

Rakousko

51,3

68,09

+1,9%

+5,5%

Německo

50,6

52,04

-0,4%%

-1,8%

Bulharsko

45,1

47,43

+20,5%

+24,1%

Maďarsko

51,8

51,88

+14,5%

+22,2%

Occ% je průměrná obsazenost pokojů, Tržby na pokoj a noc jsou v eurech

Meziměsíční srovnání 

Leden se udržuje v České republice jako klasický mimosezónní měsíc, kdy klesají dramaticky klesají obsazenost i ceny.  Všechny slušné hotely využívají ůeden k opravám a investicím. Obsazenost klesá k popolovině, v řadě destinací je i výrazně menší.  

 Grafy jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulých dvou let.

Tisková zpráva

Tisková zpráva

O STR: Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.

https://str.com/

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist