Prosincová data potěšila české hoteliéry. Trend posledních let, tedy rostoucí obliba vánočních trhů a adventního cestování, se naplno projevil i v posledním měsíci roku 2024. Prosinec se tak dostal na pozici nejúspěšnějšího měsíce roku, kterou v minulosti okupoval květen a letní sezóna.

Praha láká i vánoční a silvestrovské turisty a předsilvestrovské období je vrcholem i na českých horách (zejména v segmentu nejlepších hotelů, které sleduje STR). Suma sumárum – prosinec přinesl skvělá čísla a výrazně pomohl českým hotelům i v meziročním srovnání.

Silný závěr roku (podzim i prosinec) – katapultoval českou republika na 5. místo v Evropě z hlediska meziročního růstu tržeb. Zatímco Evropa jako celek rostla o 6 %, Česká republika o 10 %. Větší růst zaznamenali v evropském přehledu jen Rusko (+20,4 %), Bulharsko (+15,3 %), Řecko (+ 14,8 %) a těsně před námi je Španělsko (+11,5 %). Ze srovnatelných zemí vykazuje podobnou dynamiku Polsko.

Tento růst tržeb je bezesporu důvod k radosti. Celoroční srovnání dalších klíčových faktorů už tak zářivé není. V obsazenosti jsme v Evropě lehce nadprůměrní (+2 %), ale v cenách za evropským průměrem stále výrazně zaostáváme (-28 %)

„Prosinec byl skvělý a z meziročního nárůstu panuje radost. Nejde jen o vánoční trhy, pořád se něco dělo (sporty, koncerty, firemní akce), a to je vždy na obsazenosti hodně znát,  hodnotí výsledky Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2024 ubytovala přes 2 milionů hostů, a vysvětluje: Jsme cenově velmi dostupná země. Pro turisty je to výborná zpráva, pro české hoteliéry už méně. Přijelo hodně Čechů, z toho máme radost. Meziroční růst je však třeba hodnotit v kontextu. Například Maďarsko vyrostlo v uplynulých letech dramaticky – startovalo tak z daleko vyššího základu než my a v absolutních číslech je před námi. Naopak zase třeba Bulharsko mělo skvělý rok, ale trh se tam teprve zvedá z popela. Na druhou stranu trend je vždy klíčová věc.“

2024 obsazenost hotelů a tržby           srovnání 2024 vs 2023

 

Occ %

Tržby na pokoj a noc (REVPAR)

% změna 2024/2023

2024

Occ.

REVPAR

Česká republika

71,6

77,02

+5,8%

+10,0%

Evropa

70,2

104,60

+1,5%

+6,0%

Polsko

68,6

61,15

+2,6%

+9,8%

Německo

66,8

79,42

+2,9%

+6,9%

Maďarsko

70,2

82,39

+3,9%

+4,5%

Occ% je průměrná obsazenost pokojů, Tržby na pokoj a noc jsou v eurech

Meziměsíční srovnání 

Prosinec se v posledních letech etabloval jako nejúspěšnější měsíc sezóny. Obliba vánočních trhů a adventního cestování – prudce roste. Praha přitahuje i vánoční a silvestrovské hosty. České hory mají koncem roku naprostý vrchol sezóny. Prosinec tak již potřetí překonal dosud vládnoucí květen i letní dovolenkové měsíce.  

Grafy jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulých dvou let.

Komerční článek

Komerční článek

O STR: Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.

https://str.com/

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist