Prosincová data potěšila české hoteliéry. Trend posledních let, tedy rostoucí obliba vánočních trhů a adventního cestování, se naplno projevil i v posledním měsíci roku 2024. Prosinec se tak dostal na pozici nejúspěšnějšího měsíce roku, kterou v minulosti okupoval květen a letní sezóna.
Praha láká i vánoční a silvestrovské turisty a předsilvestrovské období je vrcholem i na českých horách (zejména v segmentu nejlepších hotelů, které sleduje STR). Suma sumárum – prosinec přinesl skvělá čísla a výrazně pomohl českým hotelům i v meziročním srovnání.
Silný závěr roku (podzim i prosinec) – katapultoval českou republika na 5. místo v Evropě z hlediska meziročního růstu tržeb. Zatímco Evropa jako celek rostla o 6 %, Česká republika o 10 %. Větší růst zaznamenali v evropském přehledu jen Rusko (+20,4 %), Bulharsko (+15,3 %), Řecko (+ 14,8 %) a těsně před námi je Španělsko (+11,5 %). Ze srovnatelných zemí vykazuje podobnou dynamiku Polsko.
Tento růst tržeb je bezesporu důvod k radosti. Celoroční srovnání dalších klíčových faktorů už tak zářivé není. V obsazenosti jsme v Evropě lehce nadprůměrní (+2 %), ale v cenách za evropským průměrem stále výrazně zaostáváme (-28 %)
„Prosinec byl skvělý a z meziročního nárůstu panuje radost. Nejde jen o vánoční trhy, pořád se něco dělo (sporty, koncerty, firemní akce), a to je vždy na obsazenosti hodně znát,“ hodnotí výsledky Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2024 ubytovala přes 2 milionů hostů, a vysvětluje: „Jsme cenově velmi dostupná země. Pro turisty je to výborná zpráva, pro české hoteliéry už méně. Přijelo hodně Čechů, z toho máme radost. Meziroční růst je však třeba hodnotit v kontextu. Například Maďarsko vyrostlo v uplynulých letech dramaticky – startovalo tak z daleko vyššího základu než my a v absolutních číslech je před námi. Naopak zase třeba Bulharsko mělo skvělý rok, ale trh se tam teprve zvedá z popela. Na druhou stranu trend je vždy klíčová věc.“
2024 obsazenost hotelů a tržby srovnání 2024 vs 2023 |
||||
|
Occ % |
Tržby na pokoj a noc (REVPAR) |
% změna 2024/2023 |
|
2024 |
Occ. |
REVPAR |
||
Česká republika |
71,6 |
77,02 |
+5,8% |
+10,0% |
Evropa |
70,2 |
104,60 |
+1,5% |
+6,0% |
Polsko |
68,6 |
61,15 |
+2,6% |
+9,8% |
Německo |
66,8 |
79,42 |
+2,9% |
+6,9% |
Maďarsko |
70,2 |
82,39 |
+3,9% |
+4,5% |
Occ% je průměrná obsazenost pokojů, Tržby na pokoj a noc jsou v eurech
Meziměsíční srovnání
Prosinec se v posledních letech etabloval jako nejúspěšnější měsíc sezóny. Obliba vánočních trhů a adventního cestování – prudce roste. Praha přitahuje i vánoční a silvestrovské hosty. České hory mají koncem roku naprostý vrchol sezóny. Prosinec tak již potřetí překonal dosud vládnoucí květen i letní dovolenkové měsíce.
Grafy jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulých dvou let.
O STR: Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist