Listopad potvrdil trend posledních let, že kdysi výrazná sezónnost českých hotelů rok od roku slábne. Listopad býval klasická mimosezóna, letos však měly české hotely obsazenost přes 70 %. Praha pak dokonce k 75 %.
To je pozitivní zpráva uplynulého měsíce. Méně radostné je srovnání tržeb, kdy stále pokulháváme za evropským průměrem o 30 % (v létě to bylo o výrazně více). S cenami pokoje nás již výrazně předstihlo Maďarsko a blíží se k nám Polsko se svým 40milionovým trhem.
Nelze si nevšimnout nástup nových destinací, které nám kdysi absolutně nemohly konkurovat. Například 16% růst Bělehradu, který dosahuje vyšších cen než Praha. Dále 29,3% růst Budapešti, přičemž Vídeň je stále 30 % nad námi ...
Český trh se sice pomalu vzpamatovává, čísla jsou lepší než loni, zaznamenáváme 11,5 % meziroční růst, ale dohánění Evropy se nedaří, stejně jako v jiných hospodářských odvětvích. Naopak řada srovnatelných zemí, startujících z nižšího základu ukazuje mnohem dravější obchodní růst a vzniká nová konkurence.
„Česká republika zůstává cenově velmi dostupnou a především bezpečnou zemí,“ hodnotí listopadové výsledky Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2024 ubytovala přes 2 milionů hostů, a dodává: „„Turisté však utrácejí jinde v Evropě a daleko víc než u nás. Signál je pro Czech Inn Hotels jasný – pokud chceme být středoevropskou jedničkou – musíme začít investovat na zahraničních rostoucích trzích.“
2024 obsazenost hotelů a tržby srovnání listopad 2024 vs listopad 2023 |
||||
|
Occ % |
Tržby na pokoj a noc (REVPAR) |
% změna 2024/2023 |
|
2024 |
Occ. |
REVPAR |
||
Česká republika |
70,9 |
69,96 |
+8,2% |
+11,5% |
Evropa |
70,3 |
94,93 |
+2,9% |
+7,8% |
Rakousko |
71,1 |
92,13 |
+3,5% |
+9,4% |
Německo |
70,0 |
81,20 |
+4,5% |
+6,6% |
Maďarsko |
73,5 |
81,19 |
+17,8% |
+27,6% |
Polsko |
69,0 |
58,62 |
+5,8% |
+10,0% |
Occ% je průměrná obsazenost pokojů, Tržby na pokoj a noc jsou v eurech
Meziměsíční srovnání
Listopad potvrdil slábnoucí sezónnost českého hotelnictví. Obsazenost byla nad 70 %, v Praze skoro 75 %. V cenách (a tedy tržbách) však nadále ztrácíme a pohybujeme se cca 30 % pod evropským průměrem. To je méně než v létě, ale stále daleko.
Grafy jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulých dvou let.
O STR: Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist