Listopad potvrdil trend posledních let, že kdysi výrazná sezónnost českých hotelů rok od roku slábne. Listopad býval klasická mimosezóna, letos však měly české hotely obsazenost přes 70 %. Praha pak dokonce k 75 %.

To je pozitivní zpráva uplynulého měsíce. Méně radostné je srovnání tržeb, kdy stále pokulháváme za evropským průměrem o 30 % (v létě to bylo o výrazně více). S cenami pokoje nás již výrazně předstihlo Maďarsko a blíží se k nám Polsko se svým 40milionovým trhem.

Nelze si nevšimnout nástup nových destinací, které nám kdysi absolutně nemohly konkurovat. Například 16% růst Bělehradu, který dosahuje vyšších cen než Praha. Dále 29,3% růst Budapešti, přičemž Vídeň je stále 30 % nad námi ...

Český trh se sice pomalu vzpamatovává, čísla jsou lepší než loni, zaznamenáváme 11,5 % meziroční růst, ale dohánění Evropy se nedaří, stejně jako v jiných hospodářských odvětvích. Naopak řada srovnatelných zemí, startujících z nižšího základu ukazuje mnohem dravější obchodní růst a vzniká nová konkurence.

  „Česká republika zůstává cenově velmi dostupnou a především bezpečnou zemí, hodnotí listopadové výsledky Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2024 ubytovala přes 2 milionů hostů, a dodává: „Turisté však utrácejí jinde v Evropě a daleko víc než u nás. Signál je pro Czech Inn Hotels jasný – pokud chceme být středoevropskou jedničkou – musíme začít investovat na zahraničních rostoucích trzích.“

2024 obsazenost hotelů a tržby           srovnání  listopad 2024 vs listopad 2023

 

Occ %

Tržby na pokoj a noc (REVPAR)

% změna 2024/2023

2024

Occ.

REVPAR

Česká republika

70,9

69,96

+8,2%

+11,5%

Evropa

70,3

94,93

+2,9%

+7,8%

Rakousko

71,1

92,13

+3,5%

+9,4%

Německo

70,0

81,20

+4,5%

+6,6%

Maďarsko

73,5

81,19

+17,8%

+27,6%

Polsko

69,0

58,62

+5,8%

+10,0%

Occ% je průměrná obsazenost pokojů, Tržby na pokoj a noc jsou v eurech

Meziměsíční srovnání 

Listopad potvrdil slábnoucí sezónnost českého hotelnictví. Obsazenost byla nad 70 %, v Praze skoro 75 %. V cenách (a tedy tržbách) však nadále ztrácíme a pohybujeme se cca 30 % pod evropským průměrem. To je méně než v létě, ale stále daleko.

 Grafy jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulých dvou let.

Tisková zpráva

Tisková zpráva

O STR: Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.

https://str.com/

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist