Provozovat e-shop dnes není žádný problém. Rychlý rozvoj e-commerce a stále více času stráveného online přispívají k tomu, že Čechům podnikání na internetu připadá čím dál přístupnější. Češi jsou navíc vynalézaví – ať už jde o zručnost nebo schopnost nacházet mezery na trhu pro nové produkty. „Ještě před dvěma lety jsme odhadovali počet e-shopů v Česku na 50 tisíc. V posledních dvou letech však došlo k obrovskému růstu, kdy mnoho lidí vidí příležitost nejen k přivýdělku, ale i k osvojení nových dovedností na internetu,” říká Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates, která e-shopy vyvíjí.
Benatzky označuje za boom skokový nárůst o přibližně 30 tisíc nových e-shopů, což potvrzují analýzy společnosti Upgates. „K našim datovým analýzám přistupujeme důsledně a obezřetně, nechceme čísla jen tak odhadovat. Zároveň vidíme trendy, které se v e-commerce objevují,” uvádí zástupce Upgates. Podle společnosti se noví provozovatelé e-shopů nejčastěji rekrutují z řad majitelů osobních webových stránek, kamenných prodejen, ale také B2B společností, které postupně prochází digitalizací. „Dnes můžete spustit e-shop například pomocí doplňku (pozn. pluginu) k webovým stránkám nebo tzv. krabicového řešení, aniž byste potřebovali hluboké technické znalosti - bez ohledu na typ podnikatele či společnosti. Služby jako logistické firmy či platební brány jsou na nové provozovatele připraveny, takže spuštění nového e-shopu je otázkou pouhých několika dnů,” popisuje Benatzky jednoduchost zahájení online podnikání.
Silná pozice e-shopů navzdory tržištím
Dramatický růst počtu e-shopů pokračuje i přes nárůst internetových tržišť, která se snaží získat podíl na trhu. Benatzky však upozorňuje, že prodej čistě na tržištích nemusí být pro každého ideální. „Pokud chcete budovat vlastní značku a navázat přímý vztah se zákazníky, marketplace nemusí být tou nejlepší cestou. Lépe se prezentujete na vlastních webových stránkách nebo e-shopu, který podpoříte aktivitou na sociálních sítích. Marketplaces pak mohou sloužit spíše jako doplněk k prodeji. Prodej pouze přes tržiště – ať už velkých hráčů nebo sociálních sítí – může vést k tomu, že se prodejce ztratí v konkurenci a nebude vidět,” vysvětluje Benatzky, marketingový manažer Upgates. Ten si myslí, že mnoho nových provozovatelů e-shopů tuto cestu vyzkoušelo a nakonec se rozhodli jít vlastní cestou.
Malé internetové obchody fungují s minimálními náklady, a proto je aktuální ekonomické výkyvy a proměnlivá spotřebitelská nálada tolik neovlivňují. Jejich hlavní investicí je totiž čas. „Malí provozovatelé e-shopů neočekávají, že vybudují další Alzu nebo Notino. Jejich cílem je spíše přivýdělek při co nejnižších nákladech. Tyto obchody nemají zaměstnance, vlastní sklady ani prodejní prostory. Když už ale potřebují nějakou službu, dnes lze prakticky cokoliv outsourcovat. Pro malé e-shopy jsou proto často zajímavější tržiště služeb než prodejní platformy, protože jim umožňují zautomatizovat některé procesy – od propagace a logistiky po komunikaci a účetnictví,” uzavírá Michal Benatzky.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist