Situace v Rudém moři se nadále nezlepšuje a většina lodí volí zdlouhavé obeplutí kolem mysu Dobré naděje, což představuje prodloužení trasy o přibližně 11 800 námořních mil. „Tato trasa kolem Afriky vedla k prodloužení tranzitního času o minimálně 10 dní při importu z Asie a o 15 až 20 dní při exportu z Evropy do Asie. Neočekáváme, že by se tento stav měl v brzké době výrazně zlepšit a současně s tím zaznamenáváme značnou cenovou dynamiku cen námořní přepravy. Zatímco v polovině července dosáhl SCFI (Shanghai Containerized Freight Index) svého maxima na úrovni 10 102 USD za 40' kontejner, o dva měsíce později klesl na 5 184 USD, což představuje téměř 50% pokles.“ uvedl Jiří Jelínek, jednatel cargo-partner v České republice.
Námořní přeprava zůstává nadále nestabilní s rizikem dalších cenových výkyvů a kolísání kapacit v závislosti na geopolitické situaci. „Naše týmy pečlivě sledují vývoj a aktivně reagují na změny, abychom zajistili hladký průběh přeprav. Klienti cargo-partner mají vždy nejaktuálnější informace o svých zásilkách prostřednictvím naší platformy SPOT, která nabízí inteligentní sledování kontejnerů v reálném čase.“ doplnil Jelínek.
Rovnováha mezi rychlostí, náklady a ekologickou šetrností
Možnost volby mezi železniční a námořní přepravou představuje ideální rovnováhu mezi rychlostí, náklady a ekologickou udržitelností. V dnešním globalizovaném světě je efektivní logistika základem úspěšného obchodování. Jedním ze způsobů, jak čelit současným výzvám včetně těch v Rudém moři, je využití železniční přepravy po Hedvábní stezce. Ať už se jedná o celokontejnerové (FCL), nebo konsolidované zásilky (LCL), hlavní výhodou je kratší doba přepravy ve srovnání s námořní přepravou a zároveň nižší náklady ve srovnání s leteckou přepravou. „Konflikt v Rudém moři a přetížené přístavy tyto výhody ještě zvýraznily. V současné době se tranzitní doba naší služby Priority z terminálů v Šanghaji a Ningbo podél Hedvábné stezky pohybuje v rozmezí 16-18 dnů mezi terminály a s pre- a on-carriage službou se pohybuje kolem 25-28 dnů. Z terminálů v Šen-čenu a Tchien-ťinu se s doručením od dveří ke dveřím pohybuje v rozmezí 32-38 dnů. Nevýhodou železniční přepravy je vyšší podíl nepředvídaných událostí, jako jsou politické konflikty nebo přerušení trasy, které mohou ovlivnit stabilitu dopravy v některých regionech. Z ekonomického hlediska jsou náklady na železniční přepravu po prudkém poklesu cen námořní přepravy přibližně o 180 % vyšší než náklady na námořní přepravu, protože zůstaly stabilní, ale tento druh přepravy je stále výrazně nákladově efektivnější než letecká přeprava, což z ní činí optimální volbu pro zboží s vyšší hodnotou nebo pro zákazníky, kteří potřebují rychlejší dodání.“ vysvětluje Jiří Jelínek. Tento typ přepravy navíc umožňuje minimalizovat i uhlíkovou stopu.
Námořní přeprava je nejekonomičtější alternativou
I když je doba přepravy zpravidla delší, a to o jeden až dva měsíce, což vyžaduje přesnější plánování ze strany zákazníka, námořní FCL a LCL přeprava je cenově nejvýhodnější alternativou. Významnou výhodou je nesrovnatelně vyšší kapacita pro přepravu velkých objemů zboží. „Z hlediska stability je námořní přeprava náchylnější k výkyvům způsobeným vnějšími faktory, jako jsou povětrnostní podmínky, přetížení přístavů a geopolitická rizika. Tyto faktory mohou způsobit zpoždění, což snižuje předvídatelnost termínů dodání. Díky širokému portfoliu přepravních společností, se kterými spolupracujeme, jsou naše týmy schopny nabídnout zákazníkům různé alternativy služeb, které vyhovují jejich potřebám. Přeprava po moři je vhodná zejména při velkých objemech, nadrozměrném zboží, volně ložených nákladech nebo vozidlech, kde lze díky dobře organizovanému logistickému partnerovi výrazně zvýšit stabilitu a přesnost dodání. Naše týmy mají zkušenosti se zpracováním široké škály námořních zásilek, včetně potravinářského zboží, automobilových komponentů, nadrozměrných zásilek a dalšího zboží, přičemž se specializujeme také na kusové zásilky ve sběrných LCL kontejnerech.“ uvádí Jiří Jelínek.
Short Sea přeprava v rámci Evropy a Turecka
Short sea přeprava představuje ideální alternativu pro přepravu zboží po moři, zejména v rámci Evropy. Tento způsob přepravy je nejen ekonomicky výhodný, ale také přináší ekologické benefity díky nižší uhlíkové stopě oproti tradiční námořní přepravě. „Nabízíme spolehlivé týdenní odjezdy z/do Turecka a přímé linky do přístavů v severním Jadranu, západním Středomoří, severozápadní Evropě, Velké Británii, Irsku, Švédsku, Polsku a Rumunsku.“ dodal Jelínek.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist