Září bylo pokračováním trendu slabých výsledků českého hotelového trhu. Meziroční nárůst tržeb českých hotelů (+2,1 %) zdaleka nepokrývá inflaci. Částečně jsou vysvětlením povodně, mimo Prahu tržby totiž klesly, Praha jakožto lídr hotelového trhu se zhruba polovinou turistů – pak rostla o 5 %.
Můžeme spekulovat, že deště výrazně srazily výsledky rakouských hotelů, ale Vídeň měla výsledky ještě horší než zbytek Rakouska. V Polsku byly povodně také, a jejich trh rostl o 7,1 % (3x více než český). Varšava má +13,8 % růst tržeb.
Pokud analyzujme výsledky střízlivě, povodně dopad na náš trh měly, ale nikterak zásadní. Spíše sledujeme prohlubující se trendy. Za Evropou jsme opět zaostali, Maďarsko roste meziročně o 23,7 % a dosahuje také skoro o čtvrtinu vyšších tržeb než my. Jinými slovy před rokem jsme se s nimi skoro rovnali, teď jsou o parník před námi. Že předhonili i Rakousko a Německo, to je pouze slabou útěchou.
„Česká republika stagnuje. Pryč jsou doby, kdy jsme byli daleko před Poláky a Maďary, a blížili se k Vídni (teď v září měla Vídeň propad a stejně je 3 0% nad námi),“ hodnotí Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2023 ubytovala 1,5 milionů hostů, a dodává: „Vymlouvat se na povodně je snadné, ale lidé teď cestují obecně na poslední chvíli, sledují počasí a každé ochlazení a deště poptávku trochu srazí. Podle mě, na tyto zveřejněné výsledky mají povodně malý vliv.“
Září 2024 obsazenost hotelů a tržby srovnání Září 2024 vs Září 2023 |
||||
|
Occ % |
Tržby na pokoj a noc (REVPAR) |
% změna 2024/2023 |
|
2024 |
Occ. |
REVPAR |
||
Česká republika |
77,0 |
89,27 |
-2,1% |
+2,1% |
Evropa |
78,0 |
128,71 |
-0,2% |
+5,0% |
Rakousko |
75,5 |
108,49 |
-5,0% |
-5,7% |
Německo |
76,3 |
106,27 |
+0,6% |
+6,8% |
Maďarsko |
81,5 |
110,21 |
+9,5% |
+23,7% |
Polsko |
76,2 |
73,05 |
-1,2% |
+7,1% |
Occ% je průměrná obsazenost pokojů, Tržby na pokoj a noc jsou v eurech
Meziměsíční srovnání
Září patří mezi nejúspěšnější české „hotelové“ měsíce v roce. Vrací se kongresová a korporátní turistika, teploty jsou ještě příjemné, přijíždí i solventnější klientela. Trochu doháníme evropská čísla – Evropa byla tento měsíc v průměru cenově o 42 % nad Českou republikou. To je hodně, ale o prázdninách to bylo o 65 %.
Graf jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulých dvou let.
O STR: Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist