V květnu letošního roku oznámila společnost cargo-partner, která je součástí skupiny NIPPON EXPRESS HOLDINGS, INC., zahájení evropského programu testování elektrických nákladních vozidel v rámci iniciativy „ROAD (Reducing Our Atmospheric Dependencies)“. Od června 2024 se k této iniciativě připojilo také Slovinsko, které testuje provoz elektrických kamionů pro přepravu na první a poslední míli.
„Tato fáze komplexního testování je klíčovým krokem k pochopení a snížení dopadu naší nákladní dopravy na životní prostředí. Po Rakousku, Slovensku a Slovinsku chceme tento program do konce roku rozšířit do dalších zemí. Začleněním pokročilých technologií elektrických vozidel můžeme podpořit udržitelnější logistická řešení,“ uvedl Thomas Schledorn, Chief Operating Officer Overland ve společnosti cargo-partner.
Výsledky testovacích jízd e-trucků ve Slovinsku
Společnost cargo-partner testovala ve Slovinsku elektrický nákladní vůz Scania P25, který je určen pro provoz v městské, příměstské a meziměstské dopravě. Nákladní vůz může přepravovat až 20 tun nákladu s kapacitou až 18 paletových míst. Akumulátorová baterie má dojezd 200 až 250 kilometrů na jedno nabití při spotřebě 95 až 110 kilowatthodin na 100 kilometrů. Kapacita nabíjení stejnosměrným proudem je 130 kilowattů.
Zkušební období bylo zaměřeno především na denní svozy a rozvozy v okolí skladu cargo-partner iLogistics Center Ljubljana, které poskytuje více než 35 000 m² skladových prostor. Pokud jde o energetickou účinnost, výsledky byly na stejné úrovni jako při zkušebních jízdách v Rakousku a na Slovensku a vykazovaly průměrnou spotřebu 1 kWh/km, což je nákladově srovnatelné s konvenčními nákladními vozidly.
Četné globální a místní iniciativy v oblasti udržitelnosti
Program testování elektrických vozidel je jen jednou z mnoha ekologických iniciativ, které společnost v posledních letech zahájila. V květnu letošního roku bylo úsilí společnosti cargo-partner v oblasti udržitelnosti oceněno bronzovou medailí společnosti EcoVadis, předního poskytovatele hodnocení udržitelnosti podniků. Kromě toho společnost nedávno představila řešení pro leteckou přepravu využívající udržitelné letecké palivo (SAF), které je k dispozici pro lety na jakékoli trase a s jakoukoli leteckou společností po celém světě.
Ve Slovinsku učinil cargo-partner v roce 2023 důležitý krok, když nainstaloval fotovoltaický systém na střechu svého iLogistics centra poblíž letiště v Lublani, který pokryje 34 % energetické spotřeby společnosti a ušetří 146 tun CO₂ ročně. Kromě toho společnost cargo-partner ve Slovinsku využívá elektromobily i ve vozovém parku svých zaměstnanců a před budovou nainstalovala několik elektrických dobíjecích stanic.
Železniční přeprava jako alternativa šetrná k životnímu prostředí
Vedle bezemisních řešení silniční přepravy klade logistický poskytovatel velký důraz na udržitelnou alternativu v železniční přepravě. V červnu společnost cargo-partner uvedla na trh řadu intermodálních řešení pro přepravu v rámci Evropy, včetně Turecka, Velké Británie a Irska. Pobočky společnosti v České republice, na Slovensku a v Maďarsku navíc nedávno rozšířily spolupráci s HHLA Pure, iniciativou společností Hafen und Logistik AG (HHLA) a METRANS, která umožňuje klimaticky neutrální železniční přepravu na trasách do a z Hamburku, Bremerhavenu, Koperu a různých dalších míst v Evropě.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist