Praktické zaměření bakalářských projektů

Změnu před pár dny oficiálně schválil Národní akreditační úřad pro vysoké školství, který ze zákona dohlíží na kvalitu vysokoškolského vzdělávání. “Z našeho pohledu je technologická disrupce, reprezentovaná zejména generativními nástroji na bázi AI typu ChatGPT, velmi pádným důvodem k tomu zamyslet se, jak koncipovat výstupy vysokoškolského studia. Není to tak, že by písemné práce přestávaly dávat smysl zcela, ale u konkrétních studijních programů, zejména u těch profesně orientovaných, je nepochybně pro všechny strany užitečnější, pokud studenti místo písemné práce předloží výsledky konkrétního praktického zadání. V případě profesních programů mohou z takové změna benefitovat jak samotní studenti, tak jejich potenciální zaměstnavatelé,” říká předseda Národního akreditačního úřadu a někdejší ministr školství Robert Plaga.

Podle prorektora VŠEM Bohumila Kartouse je změna jasným signálem posunu ke kvalitnějšímu a užitečnějšímu vzdělání, které bude mít dlouhodobou hodnotu pro studenty. Zatímco většina českých vysokých škol setrvává na povinnosti předkládat a obhajovat bakalářskou práci, VŠEM se rozhodla tento historický koncept změnit. Namísto tradičního přepisování odborné literatury se studenti zaměří na praktické projekty, které reflektují skutečné situace a problémy z praxe. „Bakalářský projekt vychází z reálného profesního života a umožňuje studentům aplikovat získané znalosti a dovednosti ve své profesi nebo podnikání již během studia,“ uvedl prorektor VŠEM Daniel Šťastný.

Místo ústního zkoušení memorovaných znalostí odborná diskuse

 

Součástí změn je také další změna. Místo ústního zkoušení budou studenti při státních závěrečných zkouškách vést odbornou diskuzi na téma svého bakalářského projektu. „Žádné ústní zkoušení předem memorovaných znalostí, žádné potítko. Diskuze nad bakalářským projektem bude přirozeným způsobem ověření toho, co se studenti na VŠEM naučili a v praxi vyzkoušeli,“ dodal prorektor Kartous s tím, že zkoušení získaných znalostí probíhá už během studia.

Podpora praktických dovedností a individuálního rozvoje

VŠEM si od této změny slibuje zvýšení kvality studia a jeho využitelnosti v praxi. Bakalářský projekt umožní studentům zaměřit se na témata, která je profesně zajímají, a to bez nutnosti opakovat teoretické znalosti získané během studia. Pro studenty, kteří nemají konkrétní téma, bude k dispozici klauzurní práce s praktickými zadáními připravenými školou.

Nový formát jako konkurenční výhoda na trhu práce

Výstupy bakalářských projektů budou mít velký význam i na pracovním trhu. „Studenti budou moci své projekty využít jako důkaz svých schopností při hledání zaměstnání, ale i v rámci kariérního postupu v zaměstnání stávajícím. Tento nový formát zakončení studia bude užitečným doplněním jejich profesního portfolia,“ vysvětlil prorektor Šťastný.

Příprava na nové studijní programy

VŠEM tímto krokem nejen modernizuje současné studijní programy, ale také se připravuje na akreditaci nových programů, které budou reflektovat aktuální potřeby trhu práce. Škola tak pokračuje ve svém poslání poskytovat prakticky orientované vzdělání s důrazem na profesní využitelnost.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist