Duben navazoval na dobré zprávy pro české hotely z března, února i ledna. Zatímco meziroční růst tržeb pro celou Evropu byl 4,5 %, české hotely dokázaly navýšit cenu pokoje o 13,7 %. Pozitivně začínají vypadat i absolutní čísla, kde se ČR již jasně oddělila od Polska, Maďarska a Slovenska (které nás v uplynulých letech takřka dorovnaly), a začala útočit na stagnující Rakousko a podobné turistické velmoci (více v tabulce).
„Když jdu z našeho hotelu Josephine (v Ungeltu), často se projdu Karlovou ulicí ze Staroměstského náměstí, a celá data STR vidím prostým okem. Turisté už opět berou Prahu útokem,“ říká s úsměvem Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2023 ubytovala 1,5 milionů hostů, a dodává: „Přestože byl duben z části chladný a neměl letos Velikonoce, čísla českých hotelů rostou. Dokonce už ani neplatí, že je skvělý jen meziroční nárůst (kvůli porovnání s mizerným základem), neboť duben 2023 byl úspěšný měsíc. Jdou nahoru i absolutní čísla.“
Prúměrné ceny pokojů v Praze atakují 3 tisíce korun
Nejlepších tržeb v Evropě dosáhla v dubnu s převahou Itálie. Není překvapení, že vysoko se drží „bohaté země“ jako Švýcarsko a Holandsko. Česká republika však rychle dobývá zpět předcovidovou pozici turisticky úspěšné země. Silnějšího růstu (kromě rychle rostoucího Turecka a Ruska) dosahuje jen Rumunsko, na olympiádu se chystající Francie (průměrná cena pokoje v Paříži, nejdražšího města Evropy, je přes 8 tisíc Kč za noc) a Řecko, které je známé velkými výkyvy.
Naopak řada srovnatelných zemí stagnuje. „Květen ve spojení s hokejovým mistrovstvím světa, dobrý trend českých hotelů ještě umocní. Otázkou je, jak pak naváže červen a léto,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda.
Duben 2024 obsazenost hotelů a tržby srovnání Duben 2024 vs Duben 2023 |
||||
|
Occ % |
Tržby na pokoj a noc (REVPAR) |
% změna 2024/2023 |
|
2024 |
Occ. |
REVPAR |
||
Česká republika |
72,9 |
81,97 |
+4,2% |
+13,7% |
Evropa |
69,6 |
97,98 |
+1,6% |
+4,5% |
Rakousko |
69,4 |
86,14 |
-2,3% |
-3,2% |
Itálie |
71,0 |
160,19 |
-0,3% |
+8,7% |
Polsko |
66,5 |
56,38 |
+2,5% |
-0,2% |
Francie |
65,3 |
115,74 |
-1,3% |
+14,2% |
Slovensko |
62,1 |
61,81 |
-2,3% |
+1,3% |
Occ% je průměrná obsazenost pokojů, Tržby na pokoj a noc jsou v eurech
Meziměsíční srovnání
Duben začátek jara a hlavní turistické sezóny. Velikonoce jsou začátkem hlavní turistické sezóny a letos byly již březnu (loni v dubnu). Navíc byl letos březen extrémně teplý (turistický), kdežto duben v první části naopak chladný. To data poněkud vychyluje. Přesto jsou české výsledky výborné.
Graf jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulého roku.
O STR: Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist