Pozitivní zprávy konce roku (listopad, prosinec) z prostředí českých hotelů leden potvrdil!
Lednové tržby vzrostly v ČR meziročně o skoro 24 %, což je v evropském měřítku čtvrtý největší nárůst po Turecku (+42 %), Maltě (+35 %) a Rusku (+30 %).  S výjimkou Malty na náš růst hledí zbytek  „klasické“ Evropy s odstupem (páté Německo má +17 %, ostatní ještě výraznější odstup).

Spolu se zastavením růstu nákladů se tak jedná o dobrou zprávu a úspěšný měsíc leden.

„Trend obsazenosti i nákladů je, díkybohu, optimistický,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda, majitel skupiny Czech Inn Hotels, která dosáhla téměř na 1,5 milionu ubytovaných hostů v roce 2023, a tím se stala jedničkou českého trhu. „Ovšem musíme si uvědomit, že jde jen o trend. Hodnot z roku 2019 (před covidem) hotelový průmysl zdaleka nedosahuje. Pro nás jako Czech Inn Hotels byla superúspěšná i loňská zima, tedy  „vzpamatovávání se výsledků“, které jsme si užili již o rok dříve než většina konkurence.“

Turistická sezónnost slábne

Na dobré výsledky českých hotelů má vliv nový trend, kdy výrazně klesá sezónnost. Leden totiž spolu s únorem je vrcholem české mimosezóny, ale letošní „standardní“ propad je výrazně menší a napříkad Praha porazila v lednové obsazenosti i tradičně silnou Vídeň (viz graf níže).  Praze vzrostla lednová obsazenost o více než 10 %! „Sledujeme nový trend s určitým překvapením,“ potvrzuje Jaroslav Svoboda. „Byli jsme přichystaní na spoustu opravování a zkrášlování hotelů v mimosezóně a místo toho na některých hotelech atakujeme 90% obsazenost. Ale i přes logistické problémy, jde pochopitelně o radostné překvapení.“

 

Leden 2024 vs Leden 2023

 

 

 

 

Occ %

Tržby na pokoj a noc (REVPAR)

% změna z 2024/2023

 

2024

2023

2024

2023

Occ.

REVPAR

Česká republika

49,3

44,2

43,87

35,42

+11,5%

+23,9%

Polsko

50,7

52,4

39,07

40,00

-3,2%

  -2,3%

Maďarsko

45,8

49,8

44,62

48,41

-8,0%

  -7,8%

Rakousko

50,4

47,2

64,45

56,68

+6,7%

+13,7%

Slovensko

44,9

44,6

45,57

42,29

+0,8%

  +7,8%

Occ% je průměrná obsazenost pokojů, Tržby na pokoj a noc jsou v eurech

Meziměsíční srovnání 

Leden, tedy přesněji doba po svátcích Třech králů, je hlavní mimosezóna českých ubytovacích zařízení  (pochopitelně krom hotelů horských). V České republice však v poslední době sledujeme trend slábnutí sezónnosti, Praha například (narozdíl od loňska) porazila v obsazenosti Vídeň. A to byl leden

chladný měsíc – uvidíme jak tento trend umocní velmi teplý únor. Graf také dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulého roku.

Tisková zpráva

Tisková zpráva

O STR: Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.

https://str.com/

Tisková zpráva