Pozitivní zprávy konce roku (listopad, prosinec) z prostředí českých hotelů leden potvrdil!
Lednové tržby vzrostly v ČR meziročně o skoro 24 %, což je v evropském měřítku čtvrtý největší nárůst po Turecku (+42 %), Maltě (+35 %) a Rusku (+30 %). S výjimkou Malty na náš růst hledí zbytek „klasické“ Evropy s odstupem (páté Německo má +17 %, ostatní ještě výraznější odstup).
Spolu se zastavením růstu nákladů se tak jedná o dobrou zprávu a úspěšný měsíc leden.
„Trend obsazenosti i nákladů je, díkybohu, optimistický,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda, majitel skupiny Czech Inn Hotels, která dosáhla téměř na 1,5 milionu ubytovaných hostů v roce 2023, a tím se stala jedničkou českého trhu. „Ovšem musíme si uvědomit, že jde jen o trend. Hodnot z roku 2019 (před covidem) hotelový průmysl zdaleka nedosahuje. Pro nás jako Czech Inn Hotels byla superúspěšná i loňská zima, tedy „vzpamatovávání se výsledků“, které jsme si užili již o rok dříve než většina konkurence.“
Turistická sezónnost slábne
Na dobré výsledky českých hotelů má vliv nový trend, kdy výrazně klesá sezónnost. Leden totiž spolu s únorem je vrcholem české mimosezóny, ale letošní „standardní“ propad je výrazně menší a napříkad Praha porazila v lednové obsazenosti i tradičně silnou Vídeň (viz graf níže). Praze vzrostla lednová obsazenost o více než 10 %! „Sledujeme nový trend s určitým překvapením,“ potvrzuje Jaroslav Svoboda. „Byli jsme přichystaní na spoustu opravování a zkrášlování hotelů v mimosezóně a místo toho na některých hotelech atakujeme 90% obsazenost. Ale i přes logistické problémy, jde pochopitelně o radostné překvapení.“
Leden 2024 vs Leden 2023 |
|
|
|
|||
|
Occ % |
Tržby na pokoj a noc (REVPAR) |
% změna z 2024/2023 |
|||
|
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
Occ. |
REVPAR |
Česká republika |
49,3 |
44,2 |
43,87 |
35,42 |
+11,5% |
+23,9% |
Polsko |
50,7 |
52,4 |
39,07 |
40,00 |
-3,2% |
-2,3% |
Maďarsko |
45,8 |
49,8 |
44,62 |
48,41 |
-8,0% |
-7,8% |
Rakousko |
50,4 |
47,2 |
64,45 |
56,68 |
+6,7% |
+13,7% |
Slovensko |
44,9 |
44,6 |
45,57 |
42,29 |
+0,8% |
+7,8% |
Occ% je průměrná obsazenost pokojů, Tržby na pokoj a noc jsou v eurech
Meziměsíční srovnání
Leden, tedy přesněji doba po svátcích Třech králů, je hlavní mimosezóna českých ubytovacích zařízení (pochopitelně krom hotelů horských). V České republice však v poslední době sledujeme trend slábnutí sezónnosti, Praha například (narozdíl od loňska) porazila v obsazenosti Vídeň. A to byl leden
chladný měsíc – uvidíme jak tento trend umocní velmi teplý únor. Graf také dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulého roku.
O STR: Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.