Pozitivní zprávy konce roku (listopad, prosinec) z prostředí českých hotelů leden potvrdil!
Lednové tržby vzrostly v ČR meziročně o skoro 24 %, což je v evropském měřítku čtvrtý největší nárůst po Turecku (+42 %), Maltě (+35 %) a Rusku (+30 %). S výjimkou Malty na náš růst hledí zbytek „klasické“ Evropy s odstupem (páté Německo má +17 %, ostatní ještě výraznější odstup).
Spolu se zastavením růstu nákladů se tak jedná o dobrou zprávu a úspěšný měsíc leden.
„Trend obsazenosti i nákladů je, díkybohu, optimistický,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda, majitel skupiny Czech Inn Hotels, která dosáhla téměř na 1,5 milionu ubytovaných hostů v roce 2023, a tím se stala jedničkou českého trhu. „Ovšem musíme si uvědomit, že jde jen o trend. Hodnot z roku 2019 (před covidem) hotelový průmysl zdaleka nedosahuje. Pro nás jako Czech Inn Hotels byla superúspěšná i loňská zima, tedy „vzpamatovávání se výsledků“, které jsme si užili již o rok dříve než většina konkurence.“
Turistická sezónnost slábne
Na dobré výsledky českých hotelů má vliv nový trend, kdy výrazně klesá sezónnost. Leden totiž spolu s únorem je vrcholem české mimosezóny, ale letošní „standardní“ propad je výrazně menší a napříkad Praha porazila v lednové obsazenosti i tradičně silnou Vídeň (viz graf níže). Praze vzrostla lednová obsazenost o více než 10 %! „Sledujeme nový trend s určitým překvapením,“ potvrzuje Jaroslav Svoboda. „Byli jsme přichystaní na spoustu opravování a zkrášlování hotelů v mimosezóně a místo toho na některých hotelech atakujeme 90% obsazenost. Ale i přes logistické problémy, jde pochopitelně o radostné překvapení.“
Leden 2024 vs Leden 2023 |
|
|
|
|||
|
Occ % |
Tržby na pokoj a noc (REVPAR) |
% změna z 2024/2023 |
|||
|
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
Occ. |
REVPAR |
Česká republika |
49,3 |
44,2 |
43,87 |
35,42 |
+11,5% |
+23,9% |
Polsko |
50,7 |
52,4 |
39,07 |
40,00 |
-3,2% |
-2,3% |
Maďarsko |
45,8 |
49,8 |
44,62 |
48,41 |
-8,0% |
-7,8% |
Rakousko |
50,4 |
47,2 |
64,45 |
56,68 |
+6,7% |
+13,7% |
Slovensko |
44,9 |
44,6 |
45,57 |
42,29 |
+0,8% |
+7,8% |
Occ% je průměrná obsazenost pokojů, Tržby na pokoj a noc jsou v eurech
Meziměsíční srovnání
Leden, tedy přesněji doba po svátcích Třech králů, je hlavní mimosezóna českých ubytovacích zařízení (pochopitelně krom hotelů horských). V České republice však v poslední době sledujeme trend slábnutí sezónnosti, Praha například (narozdíl od loňska) porazila v obsazenosti Vídeň. A to byl leden
chladný měsíc – uvidíme jak tento trend umocní velmi teplý únor. Graf také dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulého roku.
O STR: Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist