Adventní, vánoční a silvestrová turistika má svá specifika. Pokud pomineme horská střediska, kde jde o začátek a vrchol sezóny, jedná se u většinových ubytovacích zařízení jen o drobné přerušení „mimosezóny“. Výjimkou jsou však města s vánočními trhy, zimní atmosférou, místa příjemná k procházkám a oslavám. Je radostné, že po dlouhé době Praha v adventním čase šlapala na paty kultovní „vánoční“ Vídni a patřila k lídrům evropského trhu. Prosincové tržby vzrostly v ČR meziročně o více než 28 %, což je v evropském měřítku třetí největší nárůst po Rusku (+48 %) a Turecku (+37 %). Mezi „klasickými“ evropskými zeměmi – jsme první.

„Český trh se ještě zdaleka nedostal na předcovidovou úroveň, byť úspěšný prosinec 2023 kosmeticky drtivý propad umazal,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda, majitel hotelové sítě Czech Inn Hotels, která v roce 2023 ubytovala 1,4 milionů hostů, a tím obhájila svou pozici jedničky na českém trhu. „Je také krásně vidět, jak jakákoli aktivita, zajímavost, „cokoli“ přináší úspěch. Pražské Vánoční trhy lákají Čechy i cizince a na výsledcích je to hned znát. Obecně toho ale děláme, třeba v porovnání s Maďarskem a Polskem, strašně málo a to je znát také.“

SROVNÁNÍ S ROKEM 2019 – tragický propad:

I přestože (viz výše), pokud se porovnáváme s prosincem 2022, nejde o 28 % růst, ale po odečtení hotelové inflace o růst „o trošku“, úplně jiný pohled dostaneme, pokud současnou situaci porovnáme s rokem 2019. Zde je ČR svým růstem tržeb (6,4 %) hluboko pod růstem nákladů (oficiální inflace za stejnou dobu (2019-2023) 36,7 % !!!), tedy drtivý propad. Zaostáváme především také za srovnatelnými zeměmi, které mají navíc nižší infalci než my.  

Růst tržeb České republiky je totiž jen 6 %, zatímco Maďarsko dosahuje růstu o více než třetinu a překonalo nás i v absolutních číslech!!  Polsko vyrostlo skoro o čtvrtinu  a výrazně rychlejší růst ukazují i Slovensko a Rakousko, které je navíc o třídu nad námi. Více v tabulce.

„Změnila se skladba hostů,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda, a dodává: „Češi jednoznačně dominují, ale cizince ze vzdálenějších zemí plnohodnotně nenahradili. Až budeme mít rychlejší vlaky a lepší dálnice, tak sem přijede i více turistů (samozřejmě i obchodníků atd). Polsku nebo Madarsku v budování infrastruktury prostě nestačíme.“

YTD 2023 vs YTD 2019

 

 

 

 

Occ %

Tržby na pokoj a noc (REVPAR)

% změna z 2023/2019

 

2023

2019

2023

2019

Occ.

REVPAR

Česká republika

68,2

74,8

72,12

67,79

-8,9%

+6,4%

Polsko

67,1

69,8

54,51

44,00

-4,3%

+23,9%

Maďarsko

67,8

78,2

77,27

57,88

-13,3%

+33,5%

Rakousko

69,0

76,0

91,04

82,36

-9,2%

+10,5%

Slovensko

61,6

66,3

61,83

53,62

-7,0%

+15,3%

 

YTD  „Year to Day“ – data za leden až prosinec 2023, resp. leden až prosinec 2019
Occ% je průměrná obsazenost pokojů, Tržby na pokoj a noc jsou v eurech

Meziměsíční srovnání 

Prosinec je přerušením „mimosezóny“, pokud tedy nehovoříme o horských hotelech a ubytovacích zařízeních, kde je prosinec naopak začátkem (a v konci měsíce pak vrcholem)  sezóny hlavní. U většinového hotelnictví však adventní, vánoční a silvestrovská turistika je soustředěna do míst s vánočními trhy a atmosférou, což je v ČR zejména Praha, která tento měsíc konkurovala i samotné  Vídni.
Graf také dobře ukazuje vývoj turismu během celých dvanácti měsíců.

Tisková zpráva

Tisková zpráva

O STR:

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.

https://str.com/

Tisková zpráva