Zaměření automobilky Volvo Cars je v posledních letech konzistentní: růst a elektrifikace. Toto jsou naše hlavní cíle, k nimž směřují naše jednotlivé kroky a závazky, jež se snažíme postupně naplňovat. A to jak globálně, tak samozřejmě na lokálních úrovních, tedy i v rámci tuzemského zastoupení značky.

Globální úroveň

Společnost Volvo Cars chce v roce 2023 dosáhnout historicky nejvyšších prodejních čísel. Očekává se tak mírné zlepšení oproti poslednímu historickému maximu z roku 2019, které přesáhlo 700 tisíc prodaných automobilů značky Volvo. Reálnosti naplnění tohoto dílčího cíle nasvědčuje skutečnost, že prodeje v roce 2023 byly meziročně lepší v každém izolovaném měsíci. U BEV se meziročně téměř zdvojnásobily, ale i PHEV vzrostly o 12 %.

Co je však důležitější pro rok 2024 – globálním cílem je přiblížit se hranici 900 tisíc prodaných vozů Volvo. Novým prodejním tahounem bude samozřejmě Volvo EX30, jež i přes náš nemalý optimismus překonalo veškerá očekávání, zvýšení prodejů ale předpokládáme i u dalších modelů včetně Volva EX90.

Volvo na českém trhu v roce 2023

Neméně potěšující jsou výsledky za Českou republiku.

„Máme za sebou rok s rekordními prodeji. Již koncem listopadu bylo v ČR dosaženo historicky nejvíce registrací. Konkrétně v období od ledna do listopadu to bylo 2 725 registrací nových vozů, což je o 35 % více než v roce 2022,“ uvedl generální ředitel Volvo Car Czech Republic Alican Emiroğlu při prosincovém setkání s novináři. „Zvyšujeme podíl na trhu a jsme jednou z nejvíce rostoucích značek, především díky prodejům modelů s plug-in hybridním a plně elektrickým pohonem.“

To potvrzují konkrétní čísla: 16 % prodejů značky v České republice tvoří PHEV (což znamená první místo na trhu v podílu prodejů PHEV), 3 % BEV modely. Přitom celkový průměr trhu u obou typů pohonů je 2–3 %. A bude to právě oblast plně elektrických vozů, kde předpokládáme pokračující progres i v roce 2024.

„S našimi elektrickými modely Volvo v čele s nejmenším SUV EX30 míříme v našich očekáváních skutečně vysoko – pro příští rok počítáme u plně elektrických vozů s 15–20% podílem prodejů,“ nastínil cíle pro nadcházející období pan Emiroğlu.

Není to však pouze segment nových vozů, kde se nám na tuzemském trhu v uplynulém období dařilo. Umístění v první desítce mezi všemi značkami na trhu ojetých automobilů obecně a ještě lepší výsledky v rámci prodeje ojetých vozů mladších 5 let svědčí o rostoucím zájmu o naše produkty.

Volvo

Výhled pro další období

Primárním cílem je pokračovat v cestě růstu. Na tom bude mít, jak již bylo uvedeno, největší podíl bezpochyby model EX30, očekává se ale výrazné zvýšení prodejů plně elektrických modelů obecně a také PHEV vozů značky Volvo.

Celkové ekonomické výsledky podpoří i atraktivní nabídky pro prodej stávajících mild hybridních vozů, jejichž výroba bude v souladu s globálními cíli automobilky v příštích letech postupně končit – poslední dieselové motory by měly být vyrobeny začátkem příštího roku, přičemž společnost Volvo Cars již zastavila investice do výzkumu a vývoje nových spalovacích motorů a místo toho se plně soustředí na technologie budoucnosti.

Nejmenší, ale největší tahoun

Největší zájem celosvětově i na domácím trhu se nyní soustředí na letošní novinku – dosud nejmenší vůz značky, SUV Volvo EX30. Model, který je charakteristický řadou „nej“ včetně ceny, která je na elektromobil překvapivě srovnatelná s konkurenty se spalovacími motory, již přes svoje krátké působení v automobilovém světě získal jak spoustu ohlasů od (nejen) odborné veřejnosti, tak také nejedno prestižní ocenění. A to ještě než první vozy dorazily ke svým majitelům. Patří k nim tak prestižní tituly jako Auto roku magazínu The Sun, Malé SUV/crossver roku od Sunday Times nebo zařazení mezi sedmičku finalistů o titul Evropské auto roku.

Zkrátka samozřejmě nepřijdou ani tuzemští zájemci – v únoru budou probíhat testovací jízdy u jednotlivých dealerů v rámci celé ČR.

Majitelé tohoto mimořádného „malého vozu s velkým duchem“ budou mít navíc nyní k dispozici novou aplikaci, která soustředí všechny informace o voze a nabídne praktické a intuitivní funkce, včetně dálkového ovládání umožňujícího zabezpečení vozu, nastavení teploty či pročištění vzduchu v kabině, a zjednoduší ovládání procesu nabíjení.

Koncem léta 2024 pak do Česka dorazí první kusy modelu Volvo EX90, sedmimístného plně elektrického SUV s technologiemi fungujícími na základě porozumění prostředí okolí vozu a chování řidiče a připraveného pro budoucí autonomní řízení, stejně jako možnost obousměrného nabíjení.

Globální plány a jejich naplňování na poli udržitelnosti

V současnosti již nelze cíle společnosti Volvo Cars v produktové expanzi oddělit od našich ambicí v rámci udržitelnosti. Na pozadí právě proběhlého klimatického summitu COP28 v Dubaji a v souladu s naléhavými výzvami této 28. konference OSN o změně klimatu proto společnost Volvo Cars oznámila své rozhodnutí zdvojnásobit cíl svého akčního plánu, který je již nyní jedním z nejambicióznějších v rámci automobilového průmyslu: a sice ve srovnání s rokem 2018 snížit do roku 2030 emise CO2 na jeden vůz o 75 % (oproti původnímu záměru 40procentního snížení do r. 2025).

Už v průběhu prvních devíti měsíců roku 2023 došlo ke snížení celkových emisí CO2 na jeden vůz oproti roku 2018 o 19 %.

Aby tohoto cíle bylo dosaženo, je dále nezbytné důsledně pokračovat v naplňování našeho rozhodnutí začít do roku 2030 prodávat výhradně plně elektrická vozidla se stále menší uhlíkovou stopou. Tu má momentálně z našich modelů zcela nejnižší počátkem roku představený model EX30.

Rovněž bude nutné vypořádat se s emisemi CO2 vyprodukovanými v rámci celého našeho dodavatelského řetězce a vlastních provozů, které hodláme do roku 2030 snížit v porovnání s rokem 2018 o 30 %. Ve všech našich výrobních závodech po celém světě již využíváme 100% klimaticky neutrální elektřinu.

Vyrábět tam, kde se prodává

K posunům v rámci udržitelnosti přispěje i plán na výrobu modelu EX30 v EU. V reakci na silnou poptávku po tomto voze jsme se rozhodli začít od roku 2025 vyrábět jej také v belgickém Gentu, čímž dojde k navýšení produkční kapacity tak, aby korespondovala s očekávanou poptávkou po tomto voze v Evropě. Což je další z našich kroků směrem k udržitelné budoucnosti: vyrábět vozy tam, kde se jich prodává nejvíce. Volvo EX30 se tak po modelech XC40 a C40 stane již třetím plně elektrickým modelem Volvo vyráběným v Evropě.

V roce 2026 pak výrobu v evropských továrnách posílí nový, samozřejmě klimaticky neutrální závod na plně elektrické vozy v Košicích. Kapacita budované slovenské továrny je navržena na výrobu až 250 000 vozů ročně.

Ekologičtější logistika a další oblasti

Společnost Volvo Cars se stala první globální automobilkou, která oznámila z 86 % přechod od fosilních paliv na biopaliva v rámci interkontinentální námořní přepravy. Tím dojde ke snížení emisí CO2 z námořní přepravy o 84 %, což výrazně podpoří naši ambici snížit provozní emise.

V rámci spolupráce a podpory dalších progresivních společností a výrobců rovněž investujeme do nových čistých technologií, které podpoří přechod směrem k využívání téměř bezemisního hliníku. Prostřednictvím spolupráce se švédským výrobcem oceli SSAB se také aktivně účastníme testování možností výroby a využívání téměř bezemisní vysoce kvalitní oceli pro automobilový průmysl.
                                               

 

-------------------------------

Společnost Volvo Cars v roce 2022
Za kompletní rok 2022 dosáhla společnost Volvo Car Group provozního zisku (EBIT) ve výši 22,3 miliardy švédských korun. Tržby v roce 2022 dosáhly 330,1 miliardy švédských korun, přičemž bylo v globálním měřítku prodáno celkem 615 121 vozů.

Informace o společnosti Volvo Car Group
Společnost Volvo Cars působí na trhu s automobily od svého založení v roce 1927. V současné době je automobilka Volvo jednou z nejznámějších a nejrespektovanějších automobilových značek na světě, o čemž svědčí i fakt, že prodává svá vozidla přibližně ve 100 zemí. Akcie společnosti Volvo Cars jsou na seznamu stockholmské burzy cenných papírů Nasdaq Stockholm, kde jsou obchodovány pod označením „VOLCAR B“.

Cílem automobilky Volvo Cars je poskytnout svým zákazníkům svobodu pohybu osobním, udržitelným a bezpečným způsobem. To se odráží také v její ambici stát se do roku 2030 výrobcem výhradně plně elektrických vozů a v závazku k nepřetržitému snižování uhlíkové stopy s cílem být do roku 2040 klimaticky neutrální společností.

V prosinci 2022 zaměstnávala společnost Volvo Cars na plný úvazek přibližně 43 200 lidí. Ředitelství, oddělení pro vývoj produktů, marketingové oddělení a správní oddělení mají z většiny sídlo v Göteborgu. Výrobní závody automobilky Volvo Cars se nacházejí v Göteborgu (Švédsko), Gentu (Belgie), Jižní Karolíně (USA), Čcheng-tu, Ta-čchingu a Tchaj-čou (Čína). Společnost mimoto provozuje centra výzkumu, vývoje a designu v Göteborgu, Camarillu v USA a v čínské Šanghaji.