Hostů (a cizinců) přijelo do ČR oproti loňsku více, hotely nejsou poloprázdné a atakují hranici 80 %. Nicméně čísla obsazenosti o moc výše jít nemohou. Meziroční nárůst cen okolo 10 % nepokrývá ani nominální inflaci, natož inflaci „hotelovou“ (potraviny, energie, mzdy), která je meziročně skoro trojnásobná. Ceny pokojů nedosahují úrovně letošního června a pražský trh ochlazuje. 

Porovnání s rokem 2019

Když vynásobíme obsazenost a cenu pokoje vznikne v jádru „tržba za 1 pokoj a noc“ (používá se angl. zkratka REVPAR). Když se tedy podíváme na tyto tržby: Evropa vzrostla o 28 % (září 23 vs září 19). Celoročně (leden-září; tzv „year-to-day“ (YTD)) o 25 %. Praha má +5,1 % září a minus -1,0 % YTD, ČR 8,7 % (září) a 2,4 % YTD.

Naši přímí konkurenti: Budapešť o 16,4 % v září, ale +34 % YTD. Varšava dokonce září +25 % a YTD +32 %. Vídeň +29 % září a 8 % YTD. A premianti evropského trhu rostli podstatně víc: Lisabon 31,3 %, Paříž 41 %, Milán 50,4 % a Řím dokonce o 72,1 %. (I Moskva roste rychleji než Praha)

Resumé: Naši přímí konkurenti stále rostou (Vídeň navíc startovala už s jistým náskokem), ČR stagnuje. Když k tomu připočteme jednu z nejvyšších inflací v Evropě se zvláště nepříznivým vývojem energií a potravin (hotelové komodity) – ztrácíme konkurenceschopnost i v tomto kdysi úspěšném odvětví. Hezké počasí a slušné zářijové výsledky to ani zdaleka nepřekryjí.Pro nás jsou špatné výsledky českého hotelového trhu příležitostí k akvizicím,“ hledá pozitiva Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové sítě Czech Inn Hotels. „Radost z toho nemám a abych byl upřímný, pokukujeme také po akvizicích v Polsku, Maďarsku a dál na východ. Uměl bych stagnaci ČR popsat i ostřeji, ale to je pořád stejná písnička. Málo akcí, málo letů do Prahy, neregulované AirBnB, atd.,“ uzavírá obvykle vždy dobře naladěný hoteliér.

Září 2023 vs Září 2019

 

 

 

 

Occ %

Tržby na pokoj a noc (REVPAR)

% změna z 2023/2019

 

2023

2019

2023

2019

Occ.

REVPAR

Evropa

78,2

80,4

124,35

97,23

-2,7%

+27,9%

Česká republika

78,9

83,4

91,51

84,20

-5,4%

+8,7%

Praha

81,2

86,6

100,58

95,68

-6,3%

+5,1%

Budapešť

74,3

88,5

92,71

79,64

-16,0%

+16,4%

Vídeň

80,7

83,9

122,86

95,03

-3,7%

+29,3%

Varšava

81,6

82,5

78,93

63,10

-1,1%

+25,1%

Occ % = obsazenost hotelů; Tržby v eurech

YTD 2023 vs YTD 2019

 

 

 

 

Occ %

Tržby na pokoj a noc (REVPAR)

% změna z 2023/2019

 

2023

2019

2023

2019

Occ.

REVPAR

Evropa

69,6

72,8

101,38

81,27

-4,3%

+24,7%

Česká republika

66,7

74,4

68,70

67,10

-10,4%

+2,4%

Praha

69,0

77,6

75,03

75,77

-11,1%

-1,0%

Budapešť

67,4

78,4

80,22

59,79

-14,1%

+34,2%

Vídeň

69,0

77,4

87,50

81,13

-10,8%

+7,9%

Varšava

72,7

72,2

64,75

49,05

+0,8%

+32,0%

YTD  „Year to Day“ – data za leden až září 2023, resp leden až září 2019

Meziměsíční srovnání 

Září je druhá hlavní sezóna, kdy se hosté v Evropě přesouvají zpět z jihu do turistických měst a obecně měst. Více obchodních cest, návštěv, více kongresové turistiky.

Grafy krásně ilustrují – závislost obou jevů – obsazenosti a ceny – během roku.

Vývoj českých cen – blíže Bratislavě než Vídni – je varující.

Tisková zpráva

Tisková zpráva

Srovnání jednotlivých hotelů dle STR

Ze zářijových čísel českých hotelů vynikají v obsazenosti hotely skupiny Czech Inn Hotels:
Wellnes Hotel STEP 86,3 %; pětihvězdičkový The Grand Mark Prague 91,0 % (s cenou 325,22 euro), Hotel Merkur 96,8% a Josephine Old Town Square Hotel dokonce 97,7 % (s cenou 141,60 euro)

O STR:

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.

https://str.com/

O Czech Inn Hotels:

Síť hotelů Czech Inn Hotels, založená Jaroslavem Svobodou v roce 2003, vyrostla z malého hotelu s 18 pokoji v Harrachově na největší hotelovou skupinu v České republice. V roce 2022 ubytovala přes 1,2 miliónů hostů a nabízí více než 7000 lůžek v několika desítkách hotelů. Mezi nejznámější patří hotel Don Giovanni na Vinohradech, The Grand Mark Prague (dříve Kempinski), ikonický Grand Hotel International a Cosmopolitan Bobycentrum v Brně.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist