Hostů (a cizinců) přijelo do ČR oproti loňsku více, hotely nejsou poloprázdné a atakují hranici 80 %. Nicméně čísla obsazenosti o moc výše jít nemohou. Meziroční nárůst cen okolo 10 % nepokrývá ani nominální inflaci, natož inflaci „hotelovou“ (potraviny, energie, mzdy), která je meziročně skoro trojnásobná. Ceny pokojů nedosahují úrovně letošního června a pražský trh ochlazuje.
Porovnání s rokem 2019
Když vynásobíme obsazenost a cenu pokoje vznikne v jádru „tržba za 1 pokoj a noc“ (používá se angl. zkratka REVPAR). Když se tedy podíváme na tyto tržby: Evropa vzrostla o 28 % (září 23 vs září 19). Celoročně (leden-září; tzv „year-to-day“ (YTD)) o 25 %. Praha má +5,1 % září a minus -1,0 % YTD, ČR 8,7 % (září) a 2,4 % YTD.
Naši přímí konkurenti: Budapešť o 16,4 % v září, ale +34 % YTD. Varšava dokonce září +25 % a YTD +32 %. Vídeň +29 % září a 8 % YTD. A premianti evropského trhu rostli podstatně víc: Lisabon 31,3 %, Paříž 41 %, Milán 50,4 % a Řím dokonce o 72,1 %. (I Moskva roste rychleji než Praha)
Resumé: Naši přímí konkurenti stále rostou (Vídeň navíc startovala už s jistým náskokem), ČR stagnuje. Když k tomu připočteme jednu z nejvyšších inflací v Evropě se zvláště nepříznivým vývojem energií a potravin (hotelové komodity) – ztrácíme konkurenceschopnost i v tomto kdysi úspěšném odvětví. Hezké počasí a slušné zářijové výsledky to ani zdaleka nepřekryjí. „Pro nás jsou špatné výsledky českého hotelového trhu příležitostí k akvizicím,“ hledá pozitiva Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové sítě Czech Inn Hotels. „Radost z toho nemám a abych byl upřímný, pokukujeme také po akvizicích v Polsku, Maďarsku a dál na východ. Uměl bych stagnaci ČR popsat i ostřeji, ale to je pořád stejná písnička. Málo akcí, málo letů do Prahy, neregulované AirBnB, atd.,“ uzavírá obvykle vždy dobře naladěný hoteliér.
Září 2023 vs Září 2019 |
|
|
|
|||
|
Occ % |
Tržby na pokoj a noc (REVPAR) |
% změna z 2023/2019 |
|||
|
2023 |
2019 |
2023 |
2019 |
Occ. |
REVPAR |
Evropa |
78,2 |
80,4 |
124,35 |
97,23 |
-2,7% |
+27,9% |
Česká republika |
78,9 |
83,4 |
91,51 |
84,20 |
-5,4% |
+8,7% |
Praha |
81,2 |
86,6 |
100,58 |
95,68 |
-6,3% |
+5,1% |
Budapešť |
74,3 |
88,5 |
92,71 |
79,64 |
-16,0% |
+16,4% |
Vídeň |
80,7 |
83,9 |
122,86 |
95,03 |
-3,7% |
+29,3% |
Varšava |
81,6 |
82,5 |
78,93 |
63,10 |
-1,1% |
+25,1% |
Occ % = obsazenost hotelů; Tržby v eurech
YTD 2023 vs YTD 2019 |
|
|
|
|||
|
Occ % |
Tržby na pokoj a noc (REVPAR) |
% změna z 2023/2019 |
|||
|
2023 |
2019 |
2023 |
2019 |
Occ. |
REVPAR |
Evropa |
69,6 |
72,8 |
101,38 |
81,27 |
-4,3% |
+24,7% |
Česká republika |
66,7 |
74,4 |
68,70 |
67,10 |
-10,4% |
+2,4% |
Praha |
69,0 |
77,6 |
75,03 |
75,77 |
-11,1% |
-1,0% |
Budapešť |
67,4 |
78,4 |
80,22 |
59,79 |
-14,1% |
+34,2% |
Vídeň |
69,0 |
77,4 |
87,50 |
81,13 |
-10,8% |
+7,9% |
Varšava |
72,7 |
72,2 |
64,75 |
49,05 |
+0,8% |
+32,0% |
YTD „Year to Day“ – data za leden až září 2023, resp leden až září 2019
Meziměsíční srovnání
Září je druhá hlavní sezóna, kdy se hosté v Evropě přesouvají zpět z jihu do turistických měst a obecně měst. Více obchodních cest, návštěv, více kongresové turistiky.
Grafy krásně ilustrují – závislost obou jevů – obsazenosti a ceny – během roku.
Vývoj českých cen – blíže Bratislavě než Vídni – je varující.
Srovnání jednotlivých hotelů dle STR
Ze zářijových čísel českých hotelů vynikají v obsazenosti hotely skupiny Czech Inn Hotels:
Wellnes Hotel STEP 86,3 %; pětihvězdičkový The Grand Mark Prague 91,0 % (s cenou 325,22 euro), Hotel Merkur 96,8% a Josephine Old Town Square Hotel dokonce 97,7 % (s cenou 141,60 euro)
O STR:
Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.
O Czech Inn Hotels:
Síť hotelů Czech Inn Hotels, založená Jaroslavem Svobodou v roce 2003, vyrostla z malého hotelu s 18 pokoji v Harrachově na největší hotelovou skupinu v České republice. V roce 2022 ubytovala přes 1,2 miliónů hostů a nabízí více než 7000 lůžek v několika desítkách hotelů. Mezi nejznámější patří hotel Don Giovanni na Vinohradech, The Grand Mark Prague (dříve Kempinski), ikonický Grand Hotel International a Cosmopolitan Bobycentrum v Brně.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist