Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř 45 %, což dělá z ČR premianta Evropy. Vyšší nárůst zaznamenali jen Turecko (67 %) a Rusko (47 %), naopak ostatní evropské země se na nás dívají, z hlediska nárůstu, s velkým odstupem. Růst celoevropský byl 4,9 %.

Začátek jara tak ještě pro hotely překonal úspěšnou zimu. „Jde o dobrou zprávu, ale výsledky je třeba číst realisticky,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2023 ubytovala 1,5 milionů hostů, a dodává: „Letos březnu hodně pomohly Velikonoce a teplé počasí. Potvrzuje se také, že lidé jezdí tam, kde se něco děje. Jenom památky už nestačí. Táhnou například trhy a koncerty, dělejme víc akcí a nebudeme mít o turisty nouzi.“

Trend je skvělý, absolutní čísla už méně

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud se však podíváme na absolutní čísla tržeb na pokoj, žádným premiantem Česká republika není. V březnu však trh skutečně akceleroval, ještě za únor jsme patřili do evropského podpalubí, teď už se dereme „do peletonu“ – byť k turistickým velmocem (Itálie, Francie ...) máme stále „nekonečně“ daleko. „Startovali jsme z nízkého základu, minulý rok Česká republika dost zaostávala, a i teď jsme v tržbách o víc jak 20 % pod EU průměrem. Pozitivní je, že jsme se konečně odpoutali od Slovenska, Polska a podobných zemí, a začali jsme se ve výkonu přibližovat Rakousku a vůbec pozicím, které jsme dosahovali před covidem,“ doplňuje Jaroslav Svoboda.

Březen 2024 obsazenost hotelů a tržby           srovnání  Březen 2024 vs Březen 2023

 

Occ %

Tržby na pokoj a noc (REVPAR)

% změna 2024/2023

2024

Occ.

REVPAR

Česká republika

68,3

66,52

+18,0%

+44,8%

Evropa

65,9

85,39

+0,8%

+4,9%

Rakousko

62,3

74,87

+4,3%

  +8,8%

Itálie

65,3

107,24

-1,3%

+7,9%

Polsko

64,1

51,25

+0,3%

+0,5%

Francie

64,1

102,76

+3,6%

+7,8%

Slovensko

56,6

53,89

-7,1%

-3,5%

Occ% je průměrná obsazenost pokojů, Tržby na pokoj a noc jsou v eurech

Meziměsíční srovnání 

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý pro turistiku a cestování. To data poněkud vychyluje. Druhou (pozitivní) odchylkou tohoto března jsou Velikonoce, které letos byly brzy (v březnu) a znamenají vždy výrazný turistický vrchol a vůbec začátek hlavní sezóny.

Graf jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulého roku.

Tisková zpráva

Tisková zpráva

O STR: Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.

https://str.com/